Osa 1: Jo 20 vuotta huomattavan hyvää!

Erkki Castrén:
Minulla tulee tänään täyteen 20 vuotta yksityisyrittäjänä! Näiden vuosikymmenien aikana olen saanut olla mukana todella monessa ja olen kokenut niin yrittämisen suuret ilot kuin tuskatkin. Sound Enginen historia on monipolvinen ja lähikuukausien aikana aikomuksemme on julkaista useampia pieniä otoksia siitä. Mikäli aihe kiinnostaa niin kannattaa seurata kanaviamme!

Sound Enginen tarina alkoi vuosituhannen alussa. Alkuvaiheen toiminnan kehittämiseksi teimme paljon alihankintatöitä silloisille alan isoille toimijoille, kuten Moving Lightille. Bisnesajatuksenamme oli ideoida, suunnitella ja toteuttaa yritysasiakkaille, sloganimme mukaan, huomattavan hyviä tapahtumateknisiä ratkaisuja. Kumppaneilta haettiin laadukasta tekniikkaa, lähinnä valokalustoa, täydentämään omaa pientä PA-settiä.

Alun kumppanivetoisesta toiminnasta huolimatta oma toimisto alkoi nopeasti täyttyä erilaisista teknisistä laitteista. Isommat tilat hankittiin Vanhan Talvitien lihapihalta, nyt jo puretusta talosta. Teknisten laitteiden varasto sijaitsi entisessä pakastinhuoneessa ja omana työhuoneenani toimi vanha suolihuone! Vuodet ovat vierineet ja nyt laitteita ja lavasteita on nurkat täynnä, autot ovat suurentuneet pakuista rekkoihin ja henkilökunnan määrä on moninkertaistunut. Monien käänteiden jälkeen yhtiömme sijaitsee nyt Oulunkylässä, jonne olemme rakentaneet mm. Engine Studion, joka on nyt yksi Suomen suurimmista monikamerastudioista.

En todellakaan ole rakentanut Sound Enginen tarinaa yksin vaan mukana on ollut monia luottohenkilöitä. Jo lähes kaksi vuotta ennen osakeyhtiön perustamista laadimme veljeni Kari Castrénin kanssa liiketoimintasuunnitelmia. Alkuperäiseen hallitukseen kuului itseni ja veljeni lisäksi viestintäammattilainen Juhani Lassila sekä moniosaaja Ari ”Arska” Latvatalo. Nykyisessä hallituksessa sparraajinani toimivat Juhani sekä insinööri-DJ Ossi Hakansuu.

Perustamishetkestä lähtien mukana on ollut myös yhtiön nykyinen tekninen johtaja Jukka ”Pitkä” Kurkela, joka teki aluksi yhteistyötä kanssamme oman Äänimaisema Oy:n kautta. Vuodesta 2011lähtien Jukka on vastannut vakituisena työntekijänä tuotantojen tekniikasta ja miehityksistä. Niin ikään vuodesta 2011, ensin freelancerina ja vuodesta 2013 vakituisena, mukana on ollut yhtiön luottopelaaja Jarno Sarhamaa, joka on nuoresta iästään huolimatta kasvanut rautaiseksi AV-alan ammattilaiseksi.

Sound Enginen tekemisen ytimessä ja leivän tuojana ovat aina olleet laadukkaat seminaari- ja yritystapahtumat. Jos tapahtumaan tarvitaan enemmän kuin normaali kokoustekniikka, meiltä löytyy siihen osaaminen! Ydintekemiseemme ovat aina kuuluneet myös yritysten ja yhteisöjen merkkipäivät. Olemmekin saaneet kunnian olla mukana tekemässä lukuisia hienoja tapahtumia, joihin ovat kuuluneet mm. YIT 100 vuotta -kiertue, Onninen 100 vuotta, Asianajajaliitto 100 vuotta, Lakimiesliitto 75 vuotta ja Are 100 vuotta, muutamia mainitakseni.

Yritystapahtumien lisäksi yhtiömme on toki tehnyt paljon muutakin. Viime vuosikymmenen taitteen aikoihin toimimme Live Nationin alihankintakumppanina ja saimme tehdä monia hauskoja ja luovia toteutuksia suurien yleisökonserttien VIP-tiloihin. Vuosien 2009 ja 2014 välillä toteutimme mm. kaksi VIP-toteutusta Madonnan konsertteihin, U2-yhtyeen VIP-tilat, Rock the Beachin VIP:n sekä kahden Sonispere-tapahtuman VIP-toteutukset. Luovuudessa laitettiin isoa vaihdetta silmään ja mm. U2-yhtyeen tekninoita kävi ihastelemassa VIP-tilojen komeutta!

PK-yrittäjien rooli työnantajana on Suomessa merkittävä ja on ollut kunnia olla sitä toteuttamassa jo näin pitkään. Vaikka alkuperäinen ajatus oli työllistää itseni sekä pieni joukko av-ammattilaisia niin toisin kävi! Sound Engine on toiminut starttityöpaikkana lukuisille osaaville tekijöille ja on ollut suuri ilo seurata miten pitkälle nämä huippulahjakkuudet ja alalla tunnetut freelancerit ovat urillaan edenneet. Olemme myös tarjonneet eri AV-alan oppilaitoksille ruohonjuuritason työharjoittelupaikkoja, joista on myös kasvanut vahvoja osaajia.

Tapahtuma-alan työntekijät ovat hurjia monitaito-osaajia: pitää ymmärtää taiteesta, olla insinööritason osaaja laitteissa, tajuta markkinoinnista ja viestinnästä ja myös rahasta! Periaatteessa alan ammattilaisella pitäisi siis olla ylempi tutkinto taiteesta, insinöörikoulutus sekä Hankenin paperit! Näitä osaajia on yhtiössämme ollut paljon, mutta vaatimustaso on luonnollisesti tuonut omat haasteensa myös rekrytointiin.

Tapahtuma-alan ammattilaisista löytyy osaamisen lisäksi myös ihailtavaa uskollisuutta. Sound Enginessä, kuten monissa muissakin alan yhtiöissä, on tehty pitkiä työuria ja on puhallettu vahvasti yhteiseen hiileen. Sound Enginen tarina ei tietenkään olisi mitään ilman osaavaa ja uskollista työntekijäjoukkoa. Vuosikymmenten aikana mukana on ollut lukuisia vakituisia työntekijöitä ja freelancereitä. Haluankin kiittää teitä kaikkia merkittävästä panoksestanne!

Kiitoksen ansaitsevat tietenkin myös monet läheiset yhteistyökumppanit ja asiakkaat! Lista on tähän liian pitkä, mutta tiedätte keitä olette 😀

Ilman kodin vahvaa tukea en olisi koskaan pärjännyt. Vaimoni Johannan rautaiset hermot ja ymmärtäväisyys minua kohtaan ovat olleet ja on korvaamaton apu firman pyörittämisessä.

Kaksi poikaamme Casimir ja Niklas ovat jo nuoria aikuisia ja ovat osallistuneet kesätöiden merkeissä firman toimintaan. Saa siis nähdä voinko joskus sanoa, että pojasta polvi paranee, kunhan koulut on ensin käyty 😉

Yhtiömme slogan on alusta asti ollut ”Huomattavan hyvää tapahtutekniikkaa”. Sen tekeminen jatkuu vahvasti myös tästä eteenpäin!

 

Erkki Castrén, perustaja ja hallituksen puheenjohtaja

Osa 2: Mie ja Iänimoottori

Jukka “Pitkä” Kurkela:
Historiahan alkaa jo paljon ennen Sound Enginen perustamista, tavallaan jo siitä, kun kotiin tuli Phillipsin C-kasettiradio, jossa oli mukana mikrofoni. Pystyi äänittämään omia jorinoitaan. Ikää oli ehkä viisi.  

Varsinainen kiinnostukseni tekniikkaan alkoi syntyä ensimmäisen kitaran myötä, jolloin aloin pelaamaan vahvistimien ja jonkun laulukamojen kanssa. Siitä sitten naapurin DJ:n kanssa disco-keikoille katselemaan. Lukion ohessa hommasta alkoi tulla jopa korvausta ja useat viikonloput alkoivatkin kulua keikoilla.  

Armeijan jälkeen siirryin aika nopeasti kokonaan alalle eri firmoihin ja kiertueille, joita tein yli kaksikymmentä vuotta päätyökseni. Kiersin paljolti eturivin artistien kanssa, joihin kuuluivat mm. Kirka, Aki Sirkesalo & Lemmen Jättiläiset, Neljä Ruusua, Ismo Alanko Säätiö, Virve Rosti, Freeman & Manneisyyden Vangit ja Sami Saari & Cosmosonics. 

Ekin kanssa tavattiin eräässä alalla tunnetussa firmassa, aika liki 1997. Työskenneltiin vuoden verran saman katon alla. Siitä kehkeytyi sittemmin eri mutkien kautta oma firmani Äänimaisema Oy. Hankittuani kiertuekalustoa tarvitsin varastotilaa, joten siirryin Vanhalle Talvitielle Sound Enginen kanssa samoihin tiloihin vuoden 2004 haminoilla. Sieltä muutettiin Parrukadulle isompiin tiloihin.  

Menneisyyden Vankien jäädessä tauolle 2011 Eki laittoi pöytään ehdotuksen siirtyä Engineen vakituiseksi, joka tapahtuikin saman vuoden syyskuussa. Sen myötä ajelin oman firman vähitellen alas.  

Tuosta eteenpäin on toimintaa kehitetty ja raamit ovat suurentuneet nykyisiin toimitiloihin Oulunkylään, johon rakennettiin pandemian aikana Engine Studio, joka on tätä nykyä Suomen suurin virtuaalitapahtumien tuotantoympäristö.  

Erilaisia sattumuksia on matkan varrella tapahtunut. Toisia nauretaan jälkeenpäin vedet silmissä, joitain koitetaan aktiivisesti unohtaa. Otettakoon muutama tapaus matkan varrelta: 

Ikimuistoinen Jallubaari Roudareiden pikkujouluissa! Tosin osa baarissa vierailleista ei muista asiaa ja osa ei seuraavana päivänä halunnut muistaa. Tarjosimme mittavan määrän tuota roudarien kansallisjuomaa, joka kohtuullisesta kapasiteetistaan huolimatta loppui kesken. Melko viime metreillä, mutta kuitenkin.  

Fysiikan lait on tarkoitettu rikottaviksi. Tosin jos sen osaisin, tuskin olisin nykyisellä pallillani, vaan todennäköisesti pokkaamassa seuraavaa fysiikan Nobel-palkintoa. Kun Suomi täytti sata vuotta, tuli melkoisen monta kyselyä valaista rakennuksia siniseksi. Melko nopeasti oppi kysymään, että minkähän värinen se rakennus nyt mahtaa olla. Maamme julkisista rakennuksista melkoinen osa on punatiilisiä, jonka pintaan heitettäessä sinistä valoa on tulos melko kaukana isänmaallisesta sinisestä. Toki valkoisiakin valaistavia kohteita oli tarjolla. Myös äänen- ja valonnopeuksien ero on välillä vaikea selittää. 

Yksi lempifraasejani on: ”Olen teknikko, ratkon ongelmia, joiden olemassaolosta ette ole tietoisia”. Tämä on totta ja kuvastaa myös paljon alan luonnetta: asioita tehdään vahvalla asiantuntijaosaamisella, usein kulisseissa. Lopputulos näkyy ja kuuluu. Silloin niihin ei välttämättä kiinnitetä huomiota, mutta jos puheesta ei saa selvää tai kuva skriinillä värisee, se huomataan välittömästi. Nykyaikainen esitystekniikka vaatii jatkuvaa kouluttautumista: IT- ja dataverkkotaitoja, omien järjestelmien hallintaa, kylmiä hermoja, taiteellista näkemystä ja ymmärrystä sekä asiakkaiden toiveista että realiteeteista. 

Työni sisältää paljon teknistaiteellisen alan eri osioiden tulkkaamista toisille osille. Teknikoiden jargon on aika kaukana asiakkaiden kielestä ja välillä tuleekin hauskoja väärinymmärryksiä mm. termistössä.  

Turvallisuus- ja työsuojelukysymykset ovat nousseet viimeisten vuosien aikana vahvasti esille, mikä on hyvä asia. Kun aloittelin, oli ala melkoinen villi länsi.  Esim. kiivetessä ei kypäristä tai valjaista olut tietoakaan, saatikka turvakengistä tai hivis-liiveistä, jotka ovat tänä päivänä jo aika lailla itsestäänselvyyksiä. Turvallisuuspuolta on edistetty myös euroopanlaajuisena ETTE-turvallisuuskoulutushankkeena, jonka ensimmäiseen kouluttajakoulutukseen osallistuin 2021. 

Äänimiestaustaltani kun olen, niin en toki ole malttanut ihan pysyä hanikoistakaan irti. Mukavana vaihteluna on mm. monitaiteellinen Norpas Festivaali, johon olen hoitanut äänet jo liki kymmenen vuotta ja hilannut jo useamman vuoden Suomen yhtä johtavaa valosuunnittelijaa, Ari ”Valo” Virtastakin mukana. Valon kanssa on myös pitkä historia, nykyisin enemmänkin laitetoimittajana hänen ollessa Musiikkitalon valomestarina. Toinen taiteellinen henkireikä on kotimaamme pitkäaikainen metalli-cross-over-pioneeri Waltari, jota olen miksannut pääasiassa Keski-Euroopassa jo kuusi vuotta.  

Koska harrastuksetkin tuppaavat nivoutumaan töihin, soitan kitaraa Kalkutan Konepajassa, lisäksi viskon frisbeetä golfin muodossa ja treenailen itsepuolustuslajeja. Se, miten tämä näkyy Sound Enginen sidosryhmille jääköön lukijan arvioitavaksi 🙂 

Jukka “Pitkä” Kurkela, tekninen johtaja

Osa 3: Sound Engine pelasti virkamiesuralta

Jarno Sarhamaa:
Muistan kun kesällä 2010 kohtasin Sound Enginen ensimmäistä kertaa. Olin oppisopimustani viimeistelevä media-assistentti Vantaan Kaupungilla, ja Tikkurila-päivää järjestettiin. Kunnallisessa toimisto-organisaatiossa parikymppisen energisen miehen lahjat eivät päässeet ihan sellaisinaan oikeuksiinsa, eikä virkamiesura tuntunut alkujaankaan niin omalta reitiltä kuin maanteiden dieselin käry ja tomu. Pääsinkin silloisen esimieheni Lea Rahkola-Kaurasen suopealla suostumuksella mukaan lavaryhmään, jossa kohtasin Erkki Castrénin ensi kerran.

Tätä ennen olin jo tehnyt backlinerin ja merkkarimyyjän hommia pienille paikallisille bändeille sekä lamputellut muutamia livekeikkoja nuorisotiloissa ja pizzerioissa ympäri Suomea. Ensimmäinen keikka, josta sain palkkaa oli ’07-08 talvella ajaessamme falskaavalla pakulla Turun Giggling Marliniin keikalle, jossa loppujen viimeksi taisi olla muistikuvieni mukaan kahdeksan ihmistä yleisössä – kitaristin äiti mukaanluettuna.

Pian näiden kokemusten jälkeen pääsin oikeasti hommiin. Heti alussa kävi mieletön tuuri, kun pääsin vieläkin alalla toimivien ammattilaisten oppiin. Näistä ensimmäisiä olivat Tapio Wilska, joka toimi jo silloin Fear of Dominationin etupäämiksaajana, Sami Rautio ajoilta jolloin hän toimi Dantes Hightlightin / Domin talkkarina (silloin kun mikki katosi kapseleineen artistiin :D) sekä Ossi Miikkulainen, jonka propellipipon myötätuuleen oli hyvä nojata, kun itsepäinen laite teki kummallisuuksia.

No, kärpänenhän puraisi ja oli tarve päästä heti takaisin isoille lavoille! Oppisopimukseni päätyttyä Vantaan Kaupungilla syksyllä 2011–2012 pääsin jatkamaan matkaani eteenpäin ja suuntasinkin siis suoraan Sound Enginen silloisen pääkonttorin ovelle Parrukadulle koputtelemaan. Ja kyllähän sitä tekemistä löytyi uteliaalle teknikonpoikaselle.

Aluksi tein enemmän töitä valopuolella, mutta hyvin nopeasti huomioni kiinnittyi kuvapuoleen. Ensimmäiset tietokoneeni rakensin isäni kanssa joskus 90-luvulla, ja ne olivat aina kiinnostaneet eli tässäpä luontainen jatkumo! Tästä innostuneena lyöttäydyinkin tiiviisti Joni Havukaisen ja Mia Suojalan seuraan, ja heidän avustuksella ja opastuksella pääsinkin sukeltamaan video- ja kameratekniikkaan analogiaikakauden loppuessa – juuri ennen sen kuuluisan digitalisaation alkamista. Vuonna 2011 HDMI oli vasta asettumassa standardiksi Suomessa, ja Ylekään ei ollut vielä edes aloittanut HD-lähetyksiä.

Pääsin mielestäni hyvässä vaiheessa alan kehitystä iskemään sisään, sillä nähdäkseni kuvatekniikka ja sen merkitys tapahtumissa on kehittynyt aivan huikeasti jo viimeisen 10 vuoden aikana: VGAsta valokuituun, plasmasta LEDiin, 720p:stä 4K:hon, klaffista aikakoodiin, livestä virtuaaliin.

Syksyllä 2013 Jukka Kurkela oli ilmeisesti kyllästynyt päivittäisiin “no, olisiko huomenna vielä jotain hommaa?” -kyselyihini, ja yhdessä Ekin kanssa päätettiin virallistaa työsopimus.

Tästä alkoikin ammattitaitoni laajeneminen toden teolla tallenteiden leikkaamisen, kuvankäsittelyn, grafiikan ja painomateriaalien teon sekä messuosastojen 3D-havainteiden piirtämisellä niin alan kuin asiakkaidenkin toiveiden kehittyessä. Myös monet joulukortit, mainokset sekä teippaukset ovat lähteneet tässä vuosien varrella työpöydältäni painoon ja päätyneet mahdollisesti myös sinun työpöydällesi.

Näillä avuilla pääsin mukaan myös ensimmäisiin kansainvälisiin tuotantoihini, joista mieleen nousevat ainakin Megalockin messutuotannot Tukholmassa sekä Onnisen suurmessutuotannot Tallinnassa. Sadat muut kuvatuotannot ja pienemmät messutuotannot ympäri Suomea ja pohjoismaita työllistivät ja tuli tuossa samoihin aikoihin käytyä tekemässä myös ensimmäiset televisiotuotannot Tähdet Tähdet -tuotannossa. Näiden jälkeen upseerikoulussa vietetty vuosi valtion palveluksessa akselilla Santahamina-Vekarajärvi-Hamina-Santahamina antoi uutta ilmettä tekemiseen.

Vuoden 2020 keväällä kääntyi uusi maailman aika, ja tuli taas tarve oppia uusia temppuja. Vuosien varrella karttunut kokemus niin TV- kuin striimaustuotannoista nousi arvaamattomaan arvoon, kun rakensimme ensimmäisen version Engine Studiosta, jota minulla on ollut ilo johtaa tähän päivään asti. Viimeisen muutaman vuoden aikana olemmekin päässeet tekemään satoja lähetyksiä aina Oulusta Helsingin edustasaariin asti ja Engine Studiokin on kasvanut ja kehittynyt nyt seitsemänteen versioonsa.

Täältä tekstin lomasta löytyykin nähdäkseni se alamme suurin siunaus ja kirous. Aina tapahtuu jotain, aina joku muuttuu, aina jotain kehittyy ja onkin ollut ilo päästä itsekin kasvamaan ja kehittymään tässä alan mukana. Vahvoja pohkeita, tiimipeliä ja terävää silmää se onkin vaatinut, mutta aina uutta kohti!

Lippu korkealla ja kahvaan kiinni,
Jarno Sarhamaa, Project Manager, AV Technician

Osa 4: Yhteistyö Kiekko-Espoon kanssa syvenee

20 vuotta juuri täyttänyt Sound Engine ja Kiekko-Espoo ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jonka myötä Sound Engine tukee espoolaista kiekkoilua niin Mestis-joukkueen kaudella 2023–2024 kuin 20-vuotiaiden nuorisojääkiekkoa Kiekko-Espoo ry:n kautta. 

Espoolla on jo pitkään ollut erityinen paikka Sound Enginen toiminnassa. Monien espoolaisten asiakkaiden lisäksi yhtiö on jo vuosien ajan tukenut vuonna 2007 syntyneiden espoolaisten kiekkonuorten toimintaa. Nyt 20-vuotisjuhlan kunniaksi yhtiö on päättänyt laajentaa tätä yhteistyötä. 

Sound Engine tukee suoran sponsoroinnin ja tapahtumayhteistöiden kautta sekä Kiekko- Espoon Mestis-joukkuetta että Kiekko-Espoo ry:n 20-vuotiaita kiekkonuoria. Sound Enginen logo nähdään Metro Areenan jäässä, pelaajien pelipaidoissa sekä eri digitaalisissa kanavissa. Osana yhtiön 20v-juhlallisuuksia yhtiö myös isännöi Kiekko-Espoon ja Imatran Ketterän välisen ottelun joulukuun 12. päivänä Metro Areenalla. 

”Olemme halunneet juhlistaa 20-vuotista yhtiötämme sporttisissa tunnelmissa ja siksi haluamme tukea nuorisourheilua ja -liikkumista eri tavoin”, yhtiön hallituksen puheenjohtaja Erkki Castrén toteaa. ”Kiekko Espoo on liigaan tähtäävä, erittäin lupaava Mestis-joukkue, jonka matkassa olemme ilolla mukana. Ja tulevaisuuden menestys on tietenkin nuorissa, joiden toimintaan haluamme myös osallistua”.  

”Yhteistyö Sound Enginen kanssa mahdollistaa ottelutapahtumien kehittämisen entisestään ja tuo meille uusia mahdollisuuksia toteuttaa unohtumattomia elämyksiä kannattajillemme”, kertoo Kiekko-Espoon toimitusjohtaja Aku Kallonen. “Toivotamme Sound Enginelle mitä parhainta 20v-syntymäpäivää ja kiitämme tuesta espoolaiselle kiekkoilulle!”

Lue lisää:
Kiekko-Espoo
Kiekko-Espoo ry
Sound Engine 20 vuotta

Osa 5: World Cultural Council Helsingin Yliopiston kanssa – tervetuloa!

Sound Engine toimii Helsingin Yliopiston teknisenä kumppanina arvovaltaisessa World Cultural Council -palkintotapahtumassa 3.11.2023.

Helsingin yliopisto järjestää Maailman kulttuurineuvoston, World Cultural Councilin, 38. palkintoseremonian perjantaina 3.11.2023. Tapahtumassa Albert Einstein -tiedepalkinto ja José Vasconcelos -koulutuspalkinto myönnetään merkittäville tieteen uranuurtajille. Palkinnoilla kunnioitetaan heidän työtään ja innostavaa roolimalliaan. Palkintojen tavoite on rohkaista nuorempia sukupolvia yhdistämään voimansa yhteiskunnallisten haasteiden voittamiseksi.

Perinteinen, kulttuurihistoriallinen yliopistosali muuntuu Sound Enginen toimesta audiovisuaaliseksi elämykseksi, jonne haluamme kutsua asiakkaamme paikalle.

Tervetuloa! Ilmoittaudu tapahtumaan tästä linkistä.

Linkit: 
Lue lisää tapahtumasta 
Ilmoittaudu mukaan

Oma matkani Erkki Castrénin kanssa alkoi jo hieman ennen Sound Enginen perustamista, kun päädyin puolivahingossa ensimmäiselle tapahtumatekniikkakeikalle erään helsinkiläisen AV-alan yrityksen tuottamaan tapahtumaan. Eki oli silloin jo ehtinyt tehdä tapahtumia vuosia, ja olikin esimiestehtävissä vastaamassa tapahtumista, kun taas itse silloin pääsin lähinnä työntämään, kantamaan, pesemään, ripustamaan, pakkaamaan ja nostamaan erinäisiä mustia laatikoita ja kaapeleita.

Muistan jo niiltä ajoilta Ekin olleen hyvin tarkka keikkojen toteutuksista ja siitä, että kaikki tehdään huolella pienintä yksityiskohtaa myöden. Samoihin aikoihin tein myös ensimmäiset DJ-keikkani, ja kuten monella muullakin aloittelevalla DJ:llä, ne eivät olleet kovin hohdokkaita ”yökerhoja”.

Kun sitten 20 vuotta takaperin Eki perusti Sound Enginen, kysyi hän minua toisinaan keikoille, milloin soittamaan, milloin roudaamaan, monesti molempia. Meillä niin sanotusti synkkasi hyvin heti, ja yhteisiä keikkoja tuli lisää. Pikkuhiljaa roudaus ja teknikkohommat jäivät vähemmälle, ja keskityin DJ-hommiin. Ekin huolellisuus yksityiskohdista jatkui Sound Enginen aikana ja lempinimi ”Sermi-Erkki” juontaa juurensa Ekin tavasta käyttää sermejä peittämään tekniikkaa, jonka ei tarvitse asiakkaalle näkyä. Paljon erilaisia tapahtumia (myös asiakkaana) nähneenä, täytyy kyllä todeta, että harvoin muualla tulee nähtyä yhtä siistiä jälkeä.

Nyt kun katsoo taustapeiliin, on Sound Enginen kasvu ollut huikeaa. Kalusto oli alkuaikoina nykymittapuulla kooltaan aika vaatimaton, mutta jostainhan sitä kaikki aloittavat. Toimitilat nykyisen Teurastamon nurkilla vaihtuivat Hanasaaren Parrukatuun ja lopulta nykyiseen paikkaan Oulunkylän Lämpökujalle. Laitteiston määrä on nykyään häkellyttävä ja se on alan huippuluokkaa ja siistiä.

Yksi asia on kuitenkin pysynyt samana: intohimoinen suhtautuminen tekemiseen ja huomattavan hyvä tekemisen jälki. Tästä johtunee myös pitkät asiakassuhteet. Olen tänäkin pikkujoulukautena menossa DJ-keikalle asiakkaalle, jonka ensimmäisen tapahtuman Sound Engine toteutti jo 20 vuotta sitten ja jossa itse olin jo silloin DJ:nä.

Yhdessä tekemistä on siis jatkunut koko Sound Enginen historian ajan ja oma polkuni siinä sivussa kulkenut insinööriopintojen kautta esitystekniikan suunnittelijaksi ja nykyisin myynninjohdon tehtäviin. Muutama vuosi sitten Eki kysyi minua mukaan Sound Enginen hallitukseen, ja otin toki kunniatehtävän vastaan.

Nyt viime aikoina Sound Enginen ja Ekin toimintaa lähempää seuranneena täytyy todeta, että on nuo yrittäjät kyllä huikeita ihmisiä. Vaikkei yrittäminen varmasti koskaan ole helppoa, niin kyllä monella olisi varmasti usko loppunut, kun korona iski tapahtuma-alalle ja käytännössä koko liiketoiminta pysähtyi hetkessä. Eki, Pitkä, Jarno ja muu crew ei jäänyt tuleen makaamaan, vaan kasasivat pikavauhtia Engine Studion, jossa kolmen studion voimin painettiin lähetystä maailmalle. Viimeistään nyt satojen lähetysten jälkeen voidaan varmasti todeta, että konsepti oli toimiva.

Onnea ja Pitkää ikää Sound Engine 20 vuotta!

Ossi Hakansuu, Hallituksen jäsen (ja DJ)

DJ-Ossin minimivaatimus lavasetistä!

Sound Enginen 20v-juhlavuoden kunniaksi perustaja Erkki Castren kävi tapaamassa yhtiön ensimmäistä työntekijää Aku Ojalaa. Tsekkaa videolta missä ja miksi tapahtumawelhot joutuivat todelliseen hengenvaaraan!